Agurk dyrking


Ja, jeg har dyrkedilla

Hvert år siser jeg til meg selv at jeg skal moderere meg neste år med hensyn til antall grønnsaksplanter.
Spørsmålet jeg stiller meg selv nå, er da hvorfor jeg nå sitter med 5 forholdsvise store agurkplanter
Hvem i all verden spiser så mye agurk?
Stua begynner å ligne en jungel og det er selvsagt mye mer enn 5 agurkplanter i stua


Å dyrke agurk er jo også super-enkelt
Man legger et frø i hver potte med ca 0,5 cm jord over

De spirer super raskt og etter ca en uke kan man med fordel potte de om i en noe større potte.
jeg setter de under plantelys, men jeg sår tidlig på året.
Begynner man i april/mai holder det lenge med godt dagslys.
2 uker etter ompotting begynner jeg å gjødsle
Jeg bruker “grønnsaksgjødsel” fra plantasjen.(nei dette er ingen reklame)
For ordens skyld…jeg bruker plantejord, og den inneholder nok gjødsel de første 2-3 uker.

Så blir det flere ompottinger etter hvert som agurkplantene vokser.
Se under potten om røttene begynner å vises, da er det på tide med ompotting.
Røttene vokser hurtig

En agurkplante trenger minimum en 10 liters potte siste ompotting om man ikke skal ha den i pallekarm e.l
Jeg foretrekker 20 liters potter.
På sommeren har jeg mine agurkplanter på terassen i potter.

Skal du dyrke agurk i år?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *